MATTHEW WILLIAMSON FOR LINDEX

 

Den brittiske modeskaparen Matthew Williamson kommer att skapa en höstkollektion för den Svenska klädkedjan Lindex. Kollektionen, som endast består av damplagg, lanseras i utvalda butiker runt om i landet och på nätet den 4 oktober. Samarbetet är en del av Cancerfondens rosa bandet-kampanj vilket innebär att 10% av intäkterna går till kampen mot bröstcancer.

matthew-williamson-ss09-h-and-m

Matthew Williamson

I ett pressmeddelande uttalar sig Nina Starck, Lindex designchef, om samarbetet:

– Vi är mycket glada och stolta över samarbetet med Matthew Williamson, en prisbelönt och internationellt erkänd designer med en mycket särpräglad och livfull syn pÃ¥ glamour. MÃ¥let har varit att skapa en lättillgänglig kollektion som kan bäras av alla kvinnor “

matthew1

matthew2

Ovan ser vi bilderna på den kommande kollektionen. Det är användbara plagg och passar de flesta åldrar, essensen i Lindex koncept. Samtidigt har Matthew Williamson lyckats behålla sin estetik som framför allt är mönster, fantastiska färgkombinationer och olika utsmyckningar. – Det känns väldigt roligt att arbeta med ett spännande, internationellt modeföretag som Lindex. Genom det här samarbetet kan jag nå ut till en helt ny grupp modemedvetna kvinnor, säger han om samarbetet med Lindex.

sp5

Bild från http://www.matthewwilliamson.com/

Att arbeta med och skapa kommersiellt och lättillgängligt mode är inget nytt för Williamson då han 2009 designade ett samarbete med H&M.