HM AUTUMN/WINTER 2013

 

Trots att sommaren knappt hunnit komma igång ligger modefokus redan på höstens kollektioner. Svenska budgetkedjan H&M presenterade sin kollektion för första gången på Paris modevecka och visade genom detta sin enorma makt och inflytande i modevärlden.

h&M_black

 

H&M bjöd på en väldigt sparsmakad färgskala och en övergripande svart kollektion. Att mixa olika material så som tunna transparenta tyger med styva och kraftiga är en återkommande faktor bland kläderna.

h&m_beige

 

Även några puderrosa plagg skymtades under visningen och detta ackompanjerat med lårhöga ljusa mockastövlar. Yviga fjädrar och pärlbroderier sätter en exklusiv, nästan en haute couture-liknande prägel, på budgetmärkets design.

h&M_snubbe

För herrarnas del var det kavajer och enkla jeans i fokus, men även en fantastisk mjuk och luddig polotröja och en midjelång halsduk i sammet fick ta plats.

h&M_arme

 

Tydliga influenser från det militära och nästan riddaraktiga snitten och siluetterna fanns med. Här ser vi även de återkommande knähöga stövlarna, men denna gång svarta i skinn.

h&M_blandat

 

Den enda riktiga färgen som syntes var denna kreation i mitten. En tomatröd sammetshalsduk matchandes med en ljusorange skir miniklänning. Skepparmössan var även den en frekvent accessoar.

H&M är inte längre en kedja med enkla basplagg och billiga material – klädjätten närmar sig mer och mer ett erkännande som stilbildande och trendig. Med sina olika kollektioner som TREND och DIVIDED finns utrymme för att nÃ¥ en bredare mÃ¥lgrupp och rikta in sig pÃ¥ vissa segment.

I och med H&M’s samarbeten med kändisar (senaste samarbetet var med sÃ¥ngerskan Beyoncé), bloggare (Elin Kling)  och etablerade modedesigners och modehus (tex. Stella McCartney, Commes des Garcons och Sonia Rykiel) har H&M blivit en Ã¥trÃ¥värd reklampelare och samarbetspartner för de flesta som befinner sig i modekarusellen.

Bilder frÃ¥n www.elleuk.comÂ