Trots att sommaren knappt hunnit komma igång ligger modefokus redan på höstens kollektioner. Svenska budgetkedjan H&M presenterade sin kollektion för första gången på Paris modevecka och visade genom detta sin enorma makt och inflytande i modevärlden.
H&M bjöd på en väldigt sparsmakad färgskala och en övergripande svart kollektion. Att mixa olika material så som tunna transparenta tyger med styva och kraftiga är en återkommande faktor bland kläderna.
Även några puderrosa plagg skymtades under visningen och detta ackompanjerat med lårhöga ljusa mockastövlar. Yviga fjädrar och pärlbroderier sätter en exklusiv, nästan en haute couture-liknande prägel, på budgetmärkets design.
För herrarnas del var det kavajer och enkla jeans i fokus, men även en fantastisk mjuk och luddig polotröja och en midjelång halsduk i sammet fick ta plats.
Tydliga influenser från det militära och nästan riddaraktiga snitten och siluetterna fanns med. Här ser vi även de återkommande knähöga stövlarna, men denna gång svarta i skinn.
Den enda riktiga färgen som syntes var denna kreation i mitten. En tomatröd sammetshalsduk matchandes med en ljusorange skir miniklänning. Skepparmössan var även den en frekvent accessoar.
H&M är inte längre en kedja med enkla basplagg och billiga material – klädjätten närmar sig mer och mer ett erkännande som stilbildande och trendig. Med sina olika kollektioner som TREND och DIVIDED finns utrymme för att nÃ¥ en bredare mÃ¥lgrupp och rikta in sig pÃ¥ vissa segment.
I och med H&M’s samarbeten med kändisar (senaste samarbetet var med sÃ¥ngerskan Beyoncé), bloggare (Elin Kling)  och etablerade modedesigners och modehus (tex. Stella McCartney, Commes des Garcons och Sonia Rykiel) har H&M blivit en Ã¥trÃ¥värd reklampelare och samarbetspartner för de flesta som befinner sig i modekarusellen.
Bilder frÃ¥n www.elleuk.comÂ