ANDROGYNITET

 

Ett av ledorden inom modevärlden det senaste Ã¥ret har varit androgynitet. I Europas modestäder har pojkflickor och flickpojkar spatserat runt pÃ¥ catwalken och bland de främsta trenderna ser vi det herrinspirerade modet. Om vi tittar närmare pÃ¥ själva begreppet ‘androgyn’ sÃ¥ beskrivs det, enligt Nationalencyklopedin, som en “…  tvekönad person, dvs. person med en kombination av manliga och kvinnliga könskaraktärer…”

Detta begrepp har med tiden ändrats och fått nya betydelser, samtidigt som användandet av ordet har ökat. Idag kan allt ifrån en kostym på en kvinna eller ett unisex-mode kallas för androgynt.

andreij

Jean Paul Gaultier, spring 2011 couture 

Modellen Andrej Pejic är ett bra exempel på den androgyna trenden. 2011 avslutade han Jean Paul Gaultiers haute couture-visning iklädd en bröllopsklänning. Efter det har hans karriär gått spikrakt uppåt och hans blonda hårsvall har synts på ett flertal tidningsomslag runt om i världen.

25-06-11 096HALLA2

25-06-11 096HALLA

Andrej Pejic föddes 1991 i staden Tuzla i Bosnien-Hercegovina och är en av de få modeller som gjort kampanjer för både dam- och herrkollektioner.

25-06-11 096HALLA3

Det är både uppskattat och uppfriskande när köns- och genusroller ifrågasätts och kastas om. I en värld där vi definieras utifrån våra kön och lär oss våra genusroller redan från när vi föds behövs dessa frågor komma upp på agendan och skapa debatt. Varför är det så viktigt med kön? Och varför måste vi bete och klä oss på ett visst sätt? Vem är det egentligen som bestämmer detta?

mahjong

Ur Mah-Jong’s postorderkatalog, 1972 – fotograf: Johanna Hald

När man talar om androgynitet är det svÃ¥rt att inte nämna begreppet ‘unisex’. Unisexmodet har funnits under en lÃ¥ng tid och omfattar kläder och plagg som är till utförandet könlösa och kan bäras av alla. Det handlar inte bara en trend utan även ett politiskt ställningstagande. PÃ¥ bilden ovan ser vi det svenska klädmärket Mah-Jong som hade sina glansdagar under 70-talet. Deras design och estetik applicerades bÃ¥de pÃ¥ dam- och herrkollektionerna.

ckone

CK One

NÃ¥got som inte gÃ¥r att utelämna när man talar om unisexmode är Calvin Kleins klassiska 90-tals kampanj ‘CK One’ med Kate Moss som frontfigur. Kampanjen bygger pÃ¥ Calvin Kleins parfym med namnet One som är den första och mest framgÃ¥ngsrika unisex-doften nÃ¥gonsin. Kläderna präglas av minimalism, klassiska plagg och dova färger.

Ett annat exempel på modevärldens nya acceptans mot alla könstillhörigheter och begär efter det nya och annorlunda är modellen Lea T.

leat

Lea T + LOVE Magazine – Lea T och Kate Moss

Lea T föddes biologiskt som man och är en av världens mest inflytelserika transsexuella modeller. Hon är en förebild för många människor och hennes ansikte har synts i bland annat Vogue Paris och som i exemplet ovan, på framsidan av Love magazine tillsammans med Kate Moss. Hon har även figurerat i ett flertal samarbeten med Givenchy och agerat musa till modehuset.

givenchy

Givenchy, FW 11/12

I samma kampanj syns även Willy Cartier, en annan modell som anspelar på det androgyna och går, precis som Andrej Pejic, visningar för bland annat Jean Paul Gaultier.

25-06-11 096SHUU

25-06-11 096LALALA2

25-06-11 096LALALA

Genom denna trend och dessa förebilder förändras förhoppningsvis attityden till det patriarkala samhällets genusstrukturer och krav. Vår samtid behöver normbrytande reklamkampanjer!

Men framför allt – att detta leder till att flera människor stÃ¥r pÃ¥ sig och vÃ¥gar vara sig själva. Leve mÃ¥ngfalden!